Met je kerk aan het werk (Twitter)

Twitter is toch bij uitstek een manier om persoonlijk te worden en zijn. Je ziet dat in bijvoorbeeld verkiezingstijd. Die politici die gebruik gemaakt hebben van hun account om over hen berichten te plaatsen hebben inmiddels allemaal een account waar ze zelf berichten op plaatsen. De houding is dus veranderd van:”een interessante weg om een boodschap op te plaatsen” naar “men wil met mij praten en horen wat ik over onze boodschap te zeggen heb”. Ogenschijnlijk niet veel verschil maar men volgt nu eenmaal liever een persoon dan een boodschappenmachine.

Verder ga je nu de tips en trucs van Mike Ellis ( http://twitter.com/MarketerMikeE ) lezen, een bevlogen twitteraar en christen die af meer dan 30 jaar zijn vak heeft in promotie en marketing.

Veel te veel kerken, kerkleiders, en andere kerkwerkers twitteren vooral tegen en in ‘lege kamers’. Jezus probeerde met opzet juist tegen iedereen te praten die het maar horen wilde.

Doelgroep
Het advies is: volg IEDEREEN. Iedereen in een straal van 10 tot 15 kilometer rondom je kerk zou je moeten volgen ook al passen hun tweets, profiel of foto nou niet meteen in de comfortabele christelijke kring. Waarom zou je ook uitsluitend christelijke twitteraars volgen? Het is toch juist zaak de boodschap buiten de christelijke samenleving te krijgen? Om mensen op andere ideeën te brengen die toch juist laten zien dat zij God niet kennen of willen kennen?

De ‘advanced search’ optie van Twitter search: http://search.twitter.com bidet uitstekende zoekmogelijkheden voor mensen uit jouw omgeving. Via dit artikel http://mashable.com/2009/09/05/twitter-advanced-search (engels) vind je uitstekende hints en tips om zoveel mogelijk mensen uit de omgeving te kunnen opsporen en volgen.

Je zou vervolgens kunnen gaan zoeken naar tweets over worsteling en gebrokenheid. Mensen die pijn hebben vanwege verlies of uitzichtloosheid. Een opmerking als:”ik heb voor je gebeden” kan dan hele verrassende gesprekken opleveren. Te bemerken dat iemand zich het verhaal echt aantrekt (en dat moet je dan ook echt zo voelen natuurlijk!) maakt dat de ander zich weer waardevol begint te voelen en wellicht meer over de situatie wil uitleggen. Ook twitteraars die twitteren om hulp zoals met een nieuwe wasmachine kun je met je Google-skills of simpelweg met je eigen overschot gaan aanspreken. Als kerk heb je snel genoeg een netwerk van mensen op de benen die heel praktische hulp kunnen aanbieden aan buitenkerkelijke mensen die je via Twitter hebt gevonden.

Vanuit de gemeente: het voordeel van deze taak in jouw gemeente is het incidentele karakter ervan. Je vraagt niemand zich toe te wijden aan een project of leidersfunctie (wat ook absoluut moet kunnen en nodig is hoor!), waar je zo weer 5 jaar verder mee bent, maar weet dat je een vat vol aanspreekpunten zoekt waar deze broer of zus onderdeel van uitmaakt en dus ook gewoon eens niet hoeft mee te doen. Iedere persoon in die hulpgroep kent weer een aantal, of misschien wel heel veel, anderen waar men voor hulp kan aankloppen, enzovoorts.

Let op: mensen die jij volgt kunnen op een bepaald moment jou ook gaan volgen en je twitterberichten meelezen. Dat brengt weer extra verantwoordelijkheden met zich mee. Ook als je als kerk een account hebt trouwens.

De ‘don’ts’:
Door de recente recessie, ook in ons land, en wellicht noodgedwongen aangepaste uitgaven en levenspatroon, zijn er veel mensen die tegenwoordig zonder werk zitten of worstelen om rond te komen en de rekeningen te betalen. Je kunt je voorstellen hoe het dan voor deze twitteraars is om te lezen hoe dominees en kerkleiders vertellen over dure nieuwe spulletjes zoals een strak telefoontje of een sjiek restaurant waar ze op dat moment zitten te dineren. Hoe zou een tweet over de het nieuwe kerkgebouw of verbouwing, of een nieuwe vloerbedekking in de pastorie overkomen op mensen die zelf hun huur of hypotheek nog maar nauwelijks kunnen betalen?

Zet niet alleen Bijbelteksten, kerkelijke activiteiten of kerkdienst-mp3tjes in je twitterberichten. Gebruik Twitter om contact te krijgen, mee te praten en te delen met mensen die NIET naar jouw kerk toe komen of naar welke kerk dan ook. Als je sowieso al niet van plan bent om echt met mensen op twitter buiten je eigen kerkmuren te interactie te hebben, doe het dan niet.

Stop met twitteren in het ‘Christen-sch’. Het heeft voor deze taak geen enkele zin te praten in een taal die uitsluitend begrepen kan worden door kerkgangers, of mensen die net van de domineesopleiding afkomen. Ontwijk gebruik van ‘tale kanaans’ op Twitter als je mensen aan wilt spreken die daar geen snars van begrijpen. Het is een open deur maar het gebeurt vaak genoeg… Het gaat niet enkel om begrijpelijke uitleg maar uiteindelijk doet het er toe of het begrepen wordt!